Kas yra TalePointer arba kaip pagauti sakmę?

VšĮ „Kultūros kiemas“ plečiasi ir žengia dar vienu, nauju keliu – tautosakos. Kelis metus brandinta idėja, šį pavasarį išvydo dienos šviesą kaip naujas Kultūros kiemo produktas –TalePointer (FB ir Instagram paskyros). TalePointer tikslas – skatinti Lietuvos gyventojus ar artimojo užsienio keliautojus atsigręžti į turtingą mūsų krašto kultūrą, o ypač tautosaką, skatina keliauti legendų, padavimų ir sakmių keliais, neskubant, patiriant ir pajaučiant.

Idėja kilo visai atsitiktinai pradėjus skaityti Lietuvių padavimus, kilo klausimas apie kokius konkrečius objektus šios legendos, mitai, pasakojimai? Pradėta ieškoti sąsajų su konkrečiomis vietomis. Pastebėta, jog susiejus konkrečią istoriją su konkrečia vieta, ji lyg atgyja, įgauną fizinį pavidalą, tampa ne tik juodas rašalas ant balto popieriaus. Taip siejant istoriją su vieta galima lavinti vaizduotę įsivaizduojant, kaip mūsų senoliai konstravo savo pasaulio suvokimą, kas jiems buvo svarbu ir tuo pačiu atrasti, kad tie patys pamatiniai dalykai – vertybės, baimės, viltys – iki šiol yra svarbūs ir aktualūs.

Plėtoti idėją paskatino ir tai, kad Lietuvių tautosaka, nuo senų laikų buvo pasakojamojo pobūdžio, o visuomenei modernėjant ir pereinant į skaitmenizaciją Lietuvių tautosaka „nusėdo” į įvairius rašytinius ir elektroninius šaltinius, knygas, labai mažai jos liko mūsų kasdieniniuose gyvenimuose, norėjosi ją prikelti naujam gyvenimui, netgi susieti su šiuolaikinės tautosakos atspindžiais.

Kitas veiksnys paskatinęs plėtoti idėją – susidariusi pandeminė situacija apribojo įvairius socialinius susibūrimus, todėl daugelis kultūros lauko operatorių savo turinį perkėlė į skaitmeninę erdvę, nepaprastai aktualios tapo skaitmeninės medijos, socialiniai tinklai, kurių pagalba žmonės galėjo ir gali dalyvauti kultūriniame gyvenime. Pastebėta, jog atsirado didelis unikalių skaitmeninių produktų poreikis, kurie užtikrintų visus saugumo reglamentus, bet tuo pačiu leistų nevaržomai patirti kultūrą. Taip pat pirmoji karantino banga atskleidė kaip Lietuvos aktyviai atsigręžė į vietinį ir lokalų turizmą.

Šios priežastys padrąsino 2020 metų vasarą Lietuvos kultūros tarybai pateikti projekto – Skaitmeninis paketas „Sakmių gaudyklė“ paraišką. Projekto tikslas – skaitmeninėmis ir meninėmis priemonėmis atgaivinti Lietuvių legendas, padavimus, sakmes, jas pateikti šiuolaikiškai, įdomiai, suprantamai; supažindinti ir priminti šnekamosios tautosakos tradiciją; didinti susidomėjimą lietuvių tautosaka ir senąja kultūra.

Projektu siekiami rezultatai – mobilioji aplikacija ir interneto svetainė (www.talepointer.com) – skirti supažindinti Lietuvos ir kaimyninių šalių gyventojus (keliautojus) su Lietuvių tautosaka, etnokultūros paveldu, susietu su konkrečiomis vietomis; paskatinti žmones tiek virtualiai iš namų (virtualaus gido pasakojimas, animuoti sakmės intarpai, vietovės fotofiksacijos), tiek gyvai (virtualus gidas, papildytos realybės intarpai, žemėlapiai) aplankyti legendomis apipintas vietas.

Projekto partneriai: Kauno rajono turizmo ir verslo informacijos centras, Kaišiadorių turizmo ir verslo informacijos centras bei VšĮ „Atrask Raseinius“.

Projektą planuojama įgyvendinti iki gruodžio 20 d.